lørdag 29. oktober 2016

Veiledertur uke 40 – Breidasetevatnet og store Haugmelen 05.10-07.10

Bilde: Gjengen er samlet rundt bålet (Foto: Skjeggenes, Marianne)


I uke 40 var det klart for årets veiledertur. Hvert år får B3 studentene ansvar for å planlegge og gjennomføre en tre dagers tur med en gruppe studenter fra B1, B2 og outdoor education. Jeg og Emil fikk ansvaret for å ta med 6 herlige studenter på tur. Destinasjonen ble satt til Kaupangerskogen, nærmere sagt Breidasetevatnet, med en innlagt dagstur opp til store Haugmelen på dag 2. Med mange nye og ukjente fjes, sekkene fulle av god mat og et godt humør satte vi kursen mot Kaupanger onsdag morgen.

  Bilde: Koteletter på bålet (Foto: Skjeggenes, Marianne)      Bilde: Lammelår i kokegrop (Foto: Skjeggenes, Marianne)

For meg som veileder var nesten alle på gruppa ukjente. Det samme gjeldt gruppemedlemmene seg imellom. Som en ukjent gruppe vil man i løpet av en tur gå gjennom ulike faser. Dette kalles gruppedynamikk. Ved å bevisstgjøre seg disse fasene vil man som veileder kunne vite hvilken lederstil som er best og mest hensiktsmessig å bruke på tur. I dette innlegget vil jeg se på gruppedynamikk og hvordan en som veileder må kunne håndtere de ulike fasene en gruppe går gjennom ved ulike lederstiler. Priest og Gass (2005) tar for seg en femstegsmodell som skildrer de ulike prosessene en gruppe går gjennom på tur; Forming, storming, norming, performing og adjourning (Priest & Gass, 2005).

Forming
Forming fasen tar for seg perioden hvor gruppa møtes for første gang. Gruppa kommer sammen for første gang og streber etter å bli bedre kjent. Gruppa vil i denne fasen være avhengig av støtte og klar styring fra en leder. Det vil dermed være naturlig for en veileder å bruke en autokratisk lederstil. Det vil si at veilederen tar store deler av styringa og delegerer arbeidsoppgaver. Dette er blant annet for å klare å inkludere alle i gruppa (Priest & Gass, 2005).

Storming
I andre fasen har gruppa blitt litt bedre kjent med hverandre. Man ser fort hvordan de ulike individene i gruppa jobber, og det kan fort oppstå problemer ut fra dette. Enkelte gruppemedlemmer vil forsøke å teste grenser og prøve å få innflytelse på hverandre. Gruppemedlemmene prøver å påvirke hverandre og det kan føre til at det oppstår maktkamper. Som veileder er det viktig å fokusere like mye på forholdet mellom individene i gruppa, som på oppgaven som skal gjennomføres. En demokratisk lederstil vil være den mest optimale ledrstilen i denne fasen. Her vil det være gunstig å la gruppen selv diskutere og komme med sine meninger, men jeg som veileder kan ha ansvar for- og styre diskusjonene (Priest & Gass, 2005).

Norming
I tredje fasen har gruppa begynt å samarbeide om å finne løsninger på problemer som oppsto i forrige fase. Gruppa blir enig om noen felles normer og regler for videre samarbeid, og kommer sammen fram til en ordning som fungerer for alle. I denne fasen vil veilederen gå mer over i en abdikratisk lederstil, der en gir deltakerne mer selvstendig ansvar og lar gruppa komme fram til løsninger som passer alle (Priest & Gass, 2005).

Performing
I den fjerde fasen har gruppa blitt godt kjent med hverandre og samarbeider bra sammen. I denne fasen blir det lagt mer vekt på selve oppgaven og hvordan løse den på best mulig måte. Gruppa har blitt mer oppgaveorienterte og samarbeider godt sammen. Som veileder skal du hjelpe gruppen med å nå sine egne mål ved å oppmuntre folk til å ta initiativ. Som veileder vil det bli mer naturlig å tre over i en demokratisk lederstil for å fokusere på læring (Priest & Gass, 2005).

Adjourning
I siste fasen er gruppa i ferd med å avslutte prosjektet de har vært med på. Noen kan få angst for hva som skal skje videre og fokuserer dermed mye på hva som har skjedd. I denne fasen vil det være stort fokus på oppsummering, tilbakemelding og evaluering. Som veileder vil du i denne fasen ta i bruk en mer autokratisk lederstil og sørge for at deltakerne holder fokus på det de har lært (Priest & Gass, 2005).

   Bilde: Femstegsmodell for gruppedynamikk (Foto: Priest & Gass, 2005, s. 69)


Kilder:
Priest, S. & Gass, M.A. (2005). Effective Leadership in Adventure Programming. USA: Human Kinetics


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar