søndag 11. oktober 2015

Breundervisning uke 38 – Jostedalen 14.09-18.09

Bilde: Tuftebreen (Foto: Sørmo Holmslet, Torgeir)

I uke 38 var det duket for høstens beste tur, nemlig en ukes breundervisning i Jostedalen (Nigardsbreen og tuftebreen). Mandag 14.09 satte vi kursen direkte til Nigardsbreen hvor vi skulle tilbringe mesteparten av undervisningen. I fem dager skulle vi få innføring i vandring og sikkerhet på bre. I tillegg skulle vi få prøve oss på kameratredning, og isklatring i topptau for de som ville det. På parkeringsplassen til Nigardsbreen ble vi møtt av instruktørene/breførerne som skulle være med oss hele uka. Deretter ble vi delt inn i taulag og breundervisningen kunne starte.

Underveis hadde vi flere stopp hvor instruktørene fortalte om sikkerhet og farer til, fra og på breen, i tillegg fortalte de om geologi og planter. Når vi kom på breen fikk vi god innlæring i både stegjernsteknikk og sikker vandremetode på breen. Dette var noen av temaene for de to første dagene på breen.

Vandremetode:
"Vandremetoden vil noe forenklet si at alle i taulaget kan være i bevegelse samtidig" (Haslene, 2011; 85). Vandremetoden på bre tar utgangspunkt i at «kjøttvekta» i taulaget skal kunne ta imot et mulig fall fra en i taulaget, uten noe problemer. Likevel må alle i taulaget være klar over hvordan laget skal bevege seg på en tryggest mulig måte. Taulaget gjør dette ved å alltid bevege seg i lavt terreng. Hvis du får valget mellom å gå på en topp/egg eller nede i en dal/grop, så velger du selvfølgelig å gå i en dal/grop, fordi det er det tryggeste. Det er mindre sjanse for å falle ned i en sprekk, og hvis det skulle skje vil konsekvensene av et fall vær relativt ufarlig. Taulaget kan likevel i noen situasjoner bli tvunget til å gå over bratte rygger. Et fall her kan få større konsekvenser.

Et taulag skal alltid vite hvor og hvordan de skal gå på breen. De må kunne bevege seg riktig i forhold til sprekkene. Haslene (2011) beskriver i breboka om flere eksempler på hvordan et taulag skal og ikke skal bevege seg. F.eks; et taulag som beveger seg på tvers av sprekkene vil være bedre «rustet» om en skulle falle gjennom en sprekk. Hvis taulaget går parallelt med en sprekk og førstemann faller, vil ikke andremann ha noe hjelp bakfra og vil mest sannsynlig falle etter. Vi vil få en glidelåseffekt. Effekten av taulagets «kjøttvekt» vil forsvinne, og hele taulaget vil forsvinne ned i sprekken. Derimot, hvis tauet er rett og stramt og førstemann faller gjennom, vil resten av taulaget klare å holde igjen med «kjøttvekta». Deretter kan taulaget ta i bruk forskjellige teknikker for å dra opp den falne. Eks: hjelpetalje (1:2-taljen).

Kameratredning – hjelpetalje (1:2-talje):
I følge Haslene (2011) bygger redning på snø og is på de samme prinsippene men har ulike forutsetninger. En vil alltid kunne bruke de samme metodene for redning på is som på snø, men ikke motsatt. Haslene (2011) beskriver en av faktorene som gjør redning på snø mer komplisert, er at tauet kan skjære seg ned i tauleppen. På denne turen gjennomførte vi redning på blåis, og det er den redningsmetoden jeg vil beskrive.

Bilde: Her har det gått galt! Vi må i gang med redning av den falne (Foto: Sørmo Holmslet, Torgeir).



Avlaste tauet:
Det første en må gjøre er å avlaste tauet. I denne situasjonen er det førstemann i taulaget som har falt ned en sprekk. Andremann må sørge for å avlaste tauet ved hjelp at et sikringsmiddel. I mellomtiden holder de to bakerst «kjøttvekta». Andremann skru inn en isskrue og fester på en skrukarabin. Deretter lager han en klemknute på hovedtauet som han fester til skrukarabinen på isskruen. Klemknuten drar han så langt fram som mulig. De to bakerste kan nå slippe opp tauet litt for å se om sikringsmiddelet funker. 

Bilde: Avlastning av hovedtau ved bredvandring (Haslene, 2011; 142).


Få kontakt med den falne:
Andremann kan nå binde seg ut av hovedtauet, men før han gjør det må han dobbeltsikre seg selv. Det gjør han ved å feste en klemknute på hovedtauet, og deretter feste en slynge til klemknuten, og til slutt feste slyngen til seg selv (sentralløkka si). Nå kan han koble seg ut av hovedtauet, men samtidig være sikret. Deretter går han bort til kanten for å få kontakt med den falne.

Kommunikasjon er viktig! I dette tilfelle har den falne det helt OK. Likevel er det viktig at dere tar dere tid til å forklare for den falne hva som skjer, hva som kommer til å skje og hva han/hun skal gjøre. Deretter går andremann tilbake til isskruen for å lage i stand en hjelpetalje.

Hjelpetalje (1:2-taljen):
Taulaget vil her ta i bruk ekstratauet for å lage hjelpetaljen. Andremann lager en åttetallsknute i enden av tauet, og fester den til skrukarabinen i isskruen. Deretter fester han på en skrukarabin på tauet og sender den ned til den falne. Hvis andremann ikke har en skrukarabin, kan han få det fra en av de andre i taulaget, eller kanskje den falne har en tilgjengelig som han kan bruke (derfor er det viktig med kommunikasjon).

Skrukarabinen er nå sendt ned til den falne, og han fester den til sentralløkken sin. Nå kan andremann sende hjelpetauet bakover til de andre i taulaget og dermed dra opp den falne. Samtidig må den falne passe på å stramme inn prusikken sin, slik at han er sikret dersom taulaget skulle glippe taket på tauet.

Bilde: Kommunikasjon med den falne (Haslene, 2011; 143).


Jeg har nå beskrevet hvordan man gjennomfører kameratredning på bre, ved bruk av hjelpetalje (1:2-talje). Det som er vert å merke seg er at dette ikke nødvendigvis er den «riktige» måten å redde på. Det finnes mange andre måter å utføre en kameratredning på. I følge Haslene (2011) så er ikke fokuset rettet mot hvordan redningen gjøres, men hvordan det kan gjøres! Ingen situasjoner er like, noe som krever improvisasjon i de fleste tilfeller. Det viktigste er å få opp den falne!


Kilder:
Haslene, S. (2011). Breboka: Håndbok i brevandring. Oslo: DNT fjellsport.



















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar